Co možná ještě nevíte:
     Co je autodiagnostika? S tímto slovíčkem se v automobilní branži snad pytel roztrhl. Není divu, protože  elektronika se nastálo zabydlela nejen v našich domácnostech a pracovištích, ale natvrdo  ovládla i naše automobily. Na seřízení motoru kdysi postačilo dobré ucho a šroubovák, v lepším případě se auto přistavilo na tzv. Paltest.  Dnes je to o množství odborných znalostí, superkvalitních a přesných přístrojích – motortesterech, osciloskopech, testerech pro komunikaci s řídící jednotkou, - na každou značku zvlášť, o možnosti velice přesného měření tlaku palivové soustavy a o množství a dostupnosti drahých informací, technických dat, elektronických schémat zapojení atd. Není divu, že dát tohle všechno dohromady stojí nemalé finanční prostředky, osobní úsilí, celoživotní vzdělávání a léta praxe a zkušeností.
     Důvodem pro zavedení elektroniky do řízení tvorby směsi byla ochrana životního prostředí. Systém, regulovaný lambda sondou, řídí spalování směsi a následně emise výfukových plynů tak, aby v každém okamžiku byl vyprodukován co nejnižší obsah škodlivých látek. Je to pořádný frmol a jedině velice rychlé a přesné elektronické součástky se dokážou synchronizovaně postarat o úkony, které jim určuje řídící jednotka motoru. Ta je naprogramována tak, že hlídá emise, pak spotřebu a nakonec výkon motoru. Pokud vznikne problém na jedné straně – auto začne škubat, zhoršuje se výkon motoru, nejde nastartovat, má vyšší spotřebu paliva – vznikne problém i na druhé straně. Co je skutečnou příčinou jeho provozních problémů? V autoelektronice je to tak, že vše se vším souvisí a tak může vzniknout mnoho různých kombinací vlivů na dané chování motoru. Prakticky neexistuje žádné univerzální řešení: např. když motor škube, má nepravidelný chod je to tato závada. Lektorovi našeho školícího střediska velice často volají automechanici z celé republiky s otázkou: „Co to může být?“. Bez potřebné přípravy, proměření všech snímačů pomocí vícekanálového  osciloskopu, přečtení paměti řídící jednotky, změření emisí pomocí infraanalyzátoru a správného vyhodnocení  všech takto získaných údajů se správná odpověď říct nedá. Jednou závadu může způsobit snímač teploty motoru, potenciometr škrtící klapky, vadná lambda sonda či EGR ventil, nebo také vadná řídící jednotka. Cena těchto komponentů je přiměřená ceně nových automobilů, tzn. vyměnit je, to není levná záležitost. Na začátku se tyto problémy řešily výměnou dílů stylem pokus – omyl. Nebylo možné očekávat, že zákazníci budou ochotní za tyto pokusy donekonečna tvrdě platit. I to byl důvod, proč vznikl úplně nový obor autoopravárenství – autodiagnostika. Jinak řečeno, správné vyhodnocení skutečných provozních problémů elektronického systémů řízení motorů moderních automobilů. Jako všude, i zde platí, že prevence má cenu zlata. Mnohým drahým problémům v budoucnu se dá předejít pravidelnou údržbou motoru, do které patří i otestování a diagnostika jeho současného technického stavu.
     V mnoha autoservisech je nákup čtečky na kontrolu paměti řídící jednotky proklamován jako vstup do světa velké diagnostiky. Zákazníci, kteří problematiku až tak dobře neznají, zaplatí za tento tzv. test motoru mnohdy nemalé peníze, ale prakticky zaplatí pouze za zlomek toho, co by měl test motoru a diagnostika obsahovat.
 
Diagnostika - naše rady a doporučení:
-  Preventivní prohlídku - test motoru doporučujeme absolvovat každých 15 000 km. Záleží na tom, v jakém režimu auto převážně jezdí. S ohledem na úsporu času je dobré ji spojit např. s CarbonCleanem, výměnou oleje a přidat k tomu, v případě potřeby (to řekne přesně motortester) i výměnu svíček, ošetření baterky apod. Staré svíčky můžou mít vliv na činnost důležitých elektronických součástek a je politováníhodné, když třistakorunová úspora způsobí škodu za deset tisíc.
-   Akumulátorové baterie – bez baterky nenastartujeme, ale málokdo si uvědomuje, že elektronický systém řízení motoru (i dalších věcí) potřebuje stálé napětí v předepsané toleranci. U vadné baterky ani stabilizátor řídící jednotky nemůže udělat zázrak a napěťové výkyvy můžou mít vliv na chod motoru a způsobit v budoucnu vážnější a dražší závady. Co je omyl? Pojem bezúdržbová baterie. I když není nutno nic a nikam dolévat, z hlediska kapacity je nutné baterii dobíjet. Při nákupu nové baterky doporučujeme nakupovat u specialistů, kteří se o baterie na skladu průběžně starají.
-  Když nastane problém: auto nejde nastartovat nebo se jím nedá jezdit – motor škube, zdechá na volnoběh, má horší výkon ve vyšších otáčkách, neprošlo emisní kontrolou, …. Tady doporučujeme navštívit kvalitní specializovaný servis. Jak už bylo řečeno, závadu může způsobovat „cokoliv“. Laický zásah do systému, návštěva tzv. zkušených expertů na vše apod. může celou situaci ještě zhoršit a vyvolat další „umělé“ závady (zapomenutý odpojený konektor, špatně zapojený konektor – může odpálit další součástku apod.). Ve snaze ušetřit čas a peníze se nakonec ve většině případů stává opak. V době informační revoluce není ostudou něco nevědět. Proto je logická, a pro všechny zainteresované strany efektivní, cesta specializace.
-  Náhradní díly – jak už bylo také řečeno, není to levná záležitost. Když už se zjistí, co závadu na motoru způsobilo, je potřeba danou součástku, snímač vyměnit. Mnoho klientů si myslí, že pokud nakoupí na vrakáči, určitě ušetří. Nebo chtějí vyměnit neoriginální, tudíž levnější díl. Mnoho servisů jim jde na ruku a neposkytne veškeré odborné informace a doporučení. Jsou věci, na kterých se šetřit nedá a toto je jedna z nich. Na první pohled se může jednat o shodný a funkční díl – jenom je určen pro jiné auto, nebo jiný model, rok výroby,…. A ten může mít např. úplně jinak naprogramovanou řídící jednotku a další problém je na světě. Po 18 letech praxe můžeme na toto téma napsat samostatné literární dílo. Proto v našem servisu doporučujeme a se zárukou měníme pouze originální náhradní díly. Pokud si ho zákazníci koupí a vymění u nás, získají slevu 10% na předchozí servisní úkon - diagnostiku motoru.
-  Palivo – je všeobecně známo, že můžete testovat a hledat závadu do nekonečna, když skutečným důvodem problému je špatný mechanický stav motoru a nebo špatná kvalita natankovaného paliva. V poslední době, obzvlášť u dieselových motorů, začíná být problém kvality paliva dodávaného na český trh, problémem č. 1. Jaký to má vliv na emise, chod motoru a jeho životnost, to je téma na celodenní kurz. Preventivně doporučujeme pravidelné čištění palivové soustavy a do nafty přidávat kvalitní aditiva. Z tohoto důvodu nabízíme, jako jediní v regionu, americkou technologii čištění palivové soustavy bez demontáže Carbon Clean. Je vhodná pro benzínové i dieselové motory (i nákladní). Produktem je zlepšení mechaniky motoru, pokles emisí a výrazné snížení spotřeby paliva hlavně u naftových motorů. Doporučuje se čištění cca každých 10 až 15 tisíc kilometrů. V oblasti aditiv do paliva jsme zkoušeli a můžeme doporučit i dodat kvalitní a cenově dostupné přípravky (k dispozici v servisu)
 
Autodiagnostika a MOTOR expert:
    
Stejně jako u měření emisí, i v této oblasti jsme schopni poskytnout kvalitní odborný servis majitelům vozidel širokého spektra značek – v oblasti benzinových i naftových motorů.
Vzhledem na 18 let specializace na autoelektroniku a autodiagnostiku je náš servis vybaven špičkovým diagnostickým zařízením – motortestery, osciloskopy (1, 2, 4 i 12-kanálový), máme k dispozici několik testerů pro komunikaci s řídícími jednotkami evropských i asijských značek osobních, užitkových i nákladních vozidel, speciální tester na měření tlaků palivové soustavy a další vybavení. Máme k dispozici 3 kvalitní a stále se vzdělávající autodiagnostiky a potřebné technické data a informační systémy. Přesto se může stát, že některé závady – záhady nevyřešíme. Naštěstí jich je stále méně. V posledních třech letech ani jedna.
 
Jaké ceny za autodiagnostiku v MOTOR expertu účtujeme:
    
Není divu, že mnoho zákazníků hodinové sazby v servisech, nebo kdekoliv jinde, děsí. Autodiagnostika je záležitost obzvlášť nejistá – dopředu se nikdy nedá odhadnout, jak dlouho bude trvat, než se na závadu přijde a tudíž je složité napsat správnou cenu do zakázkového listu.  Čas jsou ale peníze a investice také. Jak z toho ven?

S ohledem na vše výše uvedené, jsme zpracovali  ceník služeb, který zohledňuje:
-  složitost samotného systému řízení, který testujeme, četnost dané značky nebo systému na trhu, rok výroby, zkušenosti

-  objem a pořizovací náklady potřebného technického vybavení (75%)
-  minimální čas potřebný na provedení všech potřebných úkonů nutných pro správnou diagnostiku závady
Z toho důvodu jsou ceny za diagnostiku rozdělené do 3 kategorií, ve kterých je uvedena minimální a maximální cena odpovídající hodinové sazbě a času potřebného na diagnostiku daného systému. V případě, že se nám nepodaří přijít na závadu v tomto rozmezí, jdou další hodinové náklady na vrub společnosti MOTOR expert.
 
Vždy něco navíc - proč využívat našich služeb v oblasti autodiagnostiky?
Mimo to, že:

-  pracovníci MOTOR expertu patří mezi nejuznávanější odborníky v tomto oboru
-  MOTOR expert 13 let provozuje vlastní servisní školu autodiagnostiky a vyškolil stovky odborníků z České i Slovenské republiky
-  diagnostická dílna je vybavená nejmodernějším diagnostickým zařízením
-  naši zákazníci neplatí za naše pokusy a omyly, ale vždy předem ví, kolik u nás za diagnostiku zaplatí, získají navíc i následující finanční zvýhodnění:

Bonus 1: v případě výměny u nás zakoupeného náhradního dílu – sleva na diagnostiku 10%., za samotnou výměnu dílu se účtuje v hodinové sazbě „automechanik“, kontrolní diagnostika po výměně ZDARMA
Bonus 2: kupón na slevu z šekové knížky MOTOR expert
Poznámka: jednotlivé bonusy nelze sčítat

Ceny jsou uvedeny vč. 20% DPH, kompletní ceník Vám na vyžádání rádi zašleme. Pište na adresu: kanovska (zavináč) motorexpert.cz, tel: 603 276 131.

Objednávky – dílna: DiS. Ondřej Bek – tel: 603 275 908