Státní odborný dozor v SME

Vážení kolegové, milí přátelé,


Konec roku se pomalu blíží, s kontrolami SME a STK se roztrhl pytel, mysl nám bloudí směrem k Vánocům, napětí se stupňuje, jednoduše řečeno, čeká nás každoroční klasika. A abychom ani my nezaostávali za již tradiční klasikou dobře míněných rad a doporučení, přinášíme Vám je raději dřív, než bude pozdě.


Kontroly státního odborného dozoru v SME


MDČR připravilo metodický pokyn pro provádění kontrol i soupis kontrolních úkonů, takže věnujte pozornost následujícím věcem:


1.   PŘÍRUČKA: zkontrolujte, zda je Vaše Příručka pro SME aktuální, tzn. organizační strukturu, vedení předepsaných evidencí, vedení knihy interních auditů (červená složka) - nezapomeňte na zápisy o jednotlivých kontrolách (v prosinci musí být systém 8 druhů vnitřních kontrol uzavřen) vč. kontroly fotodokumentace (zápis 1x týdně). Nezapomeňte na zápisy do Provozních deníků údržby zařízení (zelená složka) – 1x týdně. Je dobré mít po ruce také návody k obsluze a údržbě přístrojů od výrobce zařízení. Dále se kontroluje evidence vydaných opisů protokolů (modrá složka), evidence razítek a podpisových vzorů, soupis měřidel, kalibrační listy. U LPG/CNG stanice nezapomínejte na kalibraci přenosného detektoru plynu Gi03M. Kontroluje se rovněž platnost profesních osvědčení kontrolních techniků! Pokud jste již absolvovali přezkoušení on-line, nezapomeňte si profesní osvědčení vytisknout a založit do příručky. Vřele doporučuji.


2.   LEGISLATIVA: Z logiky věci vyplývá, že lze těžko předpokládat plnění zákonných povinností, když je SME vůbec nemá k dispozici. Tím mám na mysli legislativní předpisy v aktuálním znění – Zákon 56/2001 Sb., Vyhlášku 211/2018 Sb., aktuální metodiku měření emisí a Provozní řád ISTP. K tomu máme mít k dispozici všechny Věstníky dopravy a v nich uvedené Instrukce MDČR, které se nás týkají a se kterými musí být prokazatelným způsobem seznámení všichni dotčení pracovníci. Všechno tohle, a ještě něco navíc, mají k dispozici členové naší „akademie“ v aplikaci www.aav.academy. Pokud jste se ještě nezaregistrovali, určitě se na náš informační, vzdělávací a servisní portál pro SME a STK podívejte. AAV zároveň slouží jako elektronická příloha Příručky pro SME., která je nonstop k dispozici.


3. KONTROLA PROVOZOVNY: SOD by měl kontrolovat dopravní značení, označení parkovacích míst, označení provozovny. První dvě kontroly dle mého soudu nemají právní oporu, označení provozovny se řídí Vyhláškou 211/2018 Sb. Uvnitř provozovny se kontroluje stavební uspořádání, přístupnost (cca 120 cm volný prostor kolem auta), na dílně by se při měření emisí nemělo svařovat nebo provádět úkony, které by mohly ovlivnit výsledky měření. Dále, zda používáte a zda funguje odsávání a odvětrání, u LPG/CNG stacionární detektory plynu, zda máte zábrany proti úniku LPG z prostoru. Máte je? Provozní řád a Havarijní plán SME/LPG/CNG musí být vyvěšen na viditelném místě provozovny. Ministerstvo doporučuje kontrolovat také vyvěšení „Povolení“ nebo „Oprávnění a Osvědčení SME“, ale k tomu nebyl vydán žádný oficiální dokument, tudíž tento požadavek nemá právní oporu. Pokud vyvěsíte, asi nic nezkazíte. Na nástěnku doporučuji pověsit i upozornění pro zákazníky v rámci zajištění jejich bezpečnosti (pozn. vzor vkládám do každé příručky).


4.   PŘIHLAŠOVACÍ ÚDAJE: Kontrolovat by se mělo také zabezpečení přihlašovacích údajů do ISTP a čárových kódů kontrolních techniků. Určitě je nemějte na viditelném místě, např. na monitoru počítače, jak se to často stává, a pak padají pokuty. Pořádek dělá přátele. Rovněž by se na jednom přihlášení neměli vystřídat všichni kontrolní technici SME. Ono se to nedělá ani v jiných oblastech života, ale to je už jiný příběh. Pro jistotu si zopakujte pravidla popsané v Provozním řádu ISTP a nejlépe na poradě a se zápisem.


5.   KONTROLA PŘÍSTROJOVÉHO VYBAVENÍ: kontroluje se soulad výrobních čísel měřicích zařízení s dokumentací, neporušenost plomb, zda SME nepoužívá nějaká přídavná zařízení, úpravy odběrové sondy opacimetru apod. za účelem ovlivňování výsledků měření. V souladu se Zákonem může SOD využívat figuranty, tajně natáčet, fotit, nahrávat, apod., tak se nezapomeňte usmívat 😊 V dnešní době lze z ISTP vyčíst všechny anomálie a je dobré na to pamatovat a nepodvádět.


     V souvislosti s povinným vybavením bych ráda upozornila na kontrolu podvozku u vizuální kontroly. Máme mít jámu, zvedák nebo jiné technické zařízení. My používáme kameru a telefon, protože se domníváme, že zrcadlo k objektivnímu posouzení nestačí. K přístrojovému vybavení povinně patří i testery na kontrolu funkce řídících systémů motorů – s EOBD a bez EOBD. Ty první jsou součástí každé emisní sestavy a měření je automatizované. U starších systémů bez EOBD je situace komplikovanější. Je obtížné prokázat dodržení metodického postupu, když jste měřili např. starou Toyotu bez EOBD a žádnou čtečku s propojovacím kabelem na Toyotu nemáte. Nebo starší systémy s blikajícími kódy. Máte podklady, víte, co který blik znamená? Pokud k nám ještě stále jezdíte na odborné kurzy „Diagnostika emisních systémů a značek“, tak jste tento materiál, spolu s osvědčením, určitě od nás dostali.


6.   KONTROLA PŘES ISTP: Před samotnou kontrolou na místě provádí SOD kontrolu v ISTP, nebo to může udělat následně po místním šetření. Kontroluje protokoly SME za zvolené období, od MD dostává podněty k anomáliím zjištěným v ISTP (např. auta s DPF – Euro 5,6 - kouřivost nad 0,25, by neměla projít na vizuální kontrolu), provádí kontrolu fotodokumentace. V této souvislosti připomínám, že pokud při interním auditu najdete špatnou fotku, proveďte podrobný zápis do knihy interních auditů a řešte jako „individuální pochybení KTE“. Určitě se to vyplatí. Pokud se situace se špatným focením u kontrolního technika neustále opakuje, asi budete muset přijmout nějaké systémové nápravné opatření. Je důležité to řešit a eliminovat možné budoucí problémy. Pokud u Vás SOD najde nějaké pochybení, dodržte stanovenou lhůtu na jeho odstranění a nezapomeňte úřad informovat. Celou záležitost zaznamenejte do kapitoly 6 příručky - nápravná opatření a také protokol o kontrole zaevidovat a založit do kapitoly 5 "externí kontroly".


Říká se, že štěstí přeje připraveným. S něčím Vám pomoct nemůžeme, ale s něčím určitě ANO.

· Pokud budete mít zájem o kontrolu a aktualizaci Vaší stávající příručky nebo zpracování nové příručky, napište mi na kanovska@motorexpert.cz. Pro jednoduché pochopení správného vedení příručky jsem pro Vás natočila video, které najdete zde:

· Pokud budete mít zájem o bližší informace k AAV, pište na okanovsky@motorexpert.cz

· Pokud byste měli zájem o nové vybavení SME a oceníte kvalitní, léty odzkoušené, uživatelsky příjemné a schválené Brain Bee, pište na pkanovsky@motorexpert.cz. Obdobně, pokud potřebujete aktualizovat Vaši čtečku Brain Bee, popř. ji rozšířit o starší systémy bez EOBD.

· Pokud chcete mít jistotu, ale máte zastaralou a již neplatnou expertízu, nebo potřebujete zpracovat novou, rádi ji pro Vás uděláme. Dokonce i v rámci Vašeho interního auditu.

· Pokud potřebujete v příštím roce základní kurz KTE nebo prohlubovací kurz KT, KTK, KTE – emise, termíny pro rok 2025 již visí zde: https://motorexpert.cz/skolici-stredisko

·    Pokud chcete využívat náš VIP poradenský servis za výhodný měsíční paušál, rádi Vám sdělíme podrobnější informace.


Na závěr:

Pokud si, stejně jako já myslíte, že ne všichni „emisáci“ jsou podvodníci, napište mi svůj názor na současnou situaci. Mám na mysli mnoho neobjektivních článků v médiích a pomyslný hon na čarodějnice. Domnívám se, že příčiny současného stavu by se neměly hledat jenom na výstupu, ale také na vstupu. Tzn. neřešit jen důsledky, ale hledat příčiny. Mám dojem, že momentálně sklízíme to, co někdo v roce 2018 nerozumně zasel. Co si myslíte Vy? Těším se na Vaše názory!


Hodně štěstí, pohody a klidné spaní Vám přeje

Irena Kanovská